Prijava na E-novice

Z dobrim receptom se daleč pride

Šparglji

Šparglji so ena prvih pomladanskih zelenjav, ki zraste pri nas. Ker so izredno občutljivi, se njihov uvoz čez pol sveta ne splača. Njihova sezona je tako kratka, od konca marca do sredine junija. Potem pa je treba spet skoraj leto dni čakati nanje. Privoščite si jih dokler so na voljo!

 

Šparglji niso ravno zahtevni za gojenje, a zahtevajo potrpljenje, saj rastlina potrebuje najmanj tri leta rasti, preden lahko porežemo prva stebla.

Poleg gojenih poznamo tudi divje oz. samonikle šparglje, ki rastejo predvsem ob obali, v slovenski Istri, pa tudi v Vipavski dolini in na Krasu. Njihova glavna sezona je aprila, nabiramo pa jih lahko od marca do maja. Njihovo nabiranje žal ni ravno prijetno opravilo. Čeprav rastejo tudi ob poteh, jih boste med naključnim sprehodom verjetno nabrali le za vzorec, če sploh kaj. Večinoma šparglji rastejo v gostem grmičevju. Pravi nabiralci špargljev imajo, tako kot gobarji, svoje rajone, ki jih neradi izdajo drugim. Gumijasti škornji, trpežne hlače in rokavice ter palica za odganjanje kač in odgrinjanje bodečega grmičevja so obvezna oprema.

 

Nakup in shranjevanje

Poganjki divjih špargljev so tanjši in imajo bolj intenziven okus kot gojene različice. Znajo kar pošteno zagreniti, kar mnogim ne ustreza, drugi pa spet prisegajo le nanje. Sveži divji šparglji se ob upogibanju prelomijo, starejši ali oleseneli pa se zvijejo.

Poznamo več vrst gojenih špargljev, pri nas so najbolj razširjeni zeleni, v Nemčiji kraljujejo beli, v Franciji so zelo priljubljeni vijoličasti. Vsi šparglji imajo ne glede na barvo in velikost približno enako hranilno vrednost. Zeleni vsebujejo nekaj več vitamina C in folne kisline kot beli. 100 g špargljev ima le okoli 20 kcal in 0,2% maščobe. Če jih ravno ne zalijemo s stopljenim maslom ali holandsko omako, so nadvse priporočljivo živilo za vse, ki bi radi izgubili kakšen kilogram. Šparglji vsebujejo malo natrija in so dober diuretik, tako pomagajo v boju proti srčno-žilnim boleznim in ugodno vplivajo na ledvice. So dober vir kalija, mikroelementov (cink, selen, kositer, molbiden, silicij), provitamina A, nekaterih B vitaminov (predvsem folne kisline), vitamina C in vlaknin.

Poleg vsega naštetega imajo šparglji (verjetno zaradi svoje oblike) tudi sloves afrodiziaka.

Ker šparglji slabo prenašajo skladiščenje, sveže z lahkoto ločimo od starejših. Prvo pogledamo vršiček, ki mora biti čvrst in zaprt. Stebla morajo biti gladka, ko jih podrgnemo enega ob drugega, zaslišimo škripajoč zvok. Rezna ploskev svežih mora biti sveža, ne olesenela, zasušena ali celo plesniva. Če jo opraskamo z nohtom se mora iz nje pocediti sok. Najbolje, da jih uporabimo takoj. A če ne gre, jih zavijemo v vlažno krpo in hranimo v hladilniku od dva do štiri dni. Zavedati se moramo, da s staranjem izgubljajo tako na kakovosti (so vedno bolj oleseneli) kot na hranilni vrednosti.

Čiščenje in kuhanje

Šparglje oplaknemo in jim odrežemo olesenele konce. Bele beluše olupimo cele, od vršička navzdol, zelenim pa le spodnjo tretjino, včasih niti to ni potrebno. Tanjših zelenih in divjih špargljev ni potrebno lupiti.

Šparglje kuhamo v slani vodi, ki smo ji dodali košček masla in ščepec sladkorja. Bele kuhamo od 15 do 20 minut, zelene pa od 10 do 15 minut. Pri debelejših poganjkih čas kuhanja podaljšamo za 5 minut.

Po čiščenju oz. pripravi za kuho nam ostane kar nekaj olupkov in odrezanih olesenelih koncev. Ne zavrzite jih, ampak vse skupaj kuhajte v rahlo slani vodi, ki ste ji dodali košček masla in ščepec sladkorja približno 30 minut. Nato tekočino precedite in uporabite kot osnovo za špargljevo juho, rižoto ali omako.

Tradicionalna istrska frtalja je verjetno najbolj znana jed iz divjih špargljev, primerna za katerikoli obrok dneva ter enostavna za pripravo. Šparglje narežite na manjše koščke. V ponvi segrejte oljčno olje, dodajte šparglje in jih do mehkega zdušite. Nato po želji dodajte na koščke narezan pršut, panceto ali slanino, na hitro popecite, dodajte jajca in vse skupaj zmešajte. Frtaljo po okusu zapecite ter na koncu nežno začinite s soljo in poprom.

Izredno hitro so pripravljeni tudi šparglji z rezanci.

 

Napisano za revijo Tekac.si, www.tekac.si

 

foto: pixabay
Design by ThemeShark.com - Drupal Themes with bite!